Duurzame reisinfrastructuur en opname

Lancet Countdown Indicator 3.7 
Nederland is een klein en dichtbevolkt land. Personenauto's produceren ongeveer 54% van de totale CO2-uitstoot in verband met het vervoer. [21] Ongeveer een vijfde van deze emissies wordt geproduceerd tijdens reizen van 15 km of minder.[21] Slechts 47% van de reizen heeft betrekking op werk: de rest is gerelateerd aan vrije tijd en andere privé-activiteiten. [21] Helaas leidt luchtverontreiniging in verband met vervoer tot tot significante sterfte in Nederland: uit de gegevens van de Lancet Countdown blijkt dat van  de 8065 sterfgevallen als gevolg van PM 2,5 in Nederland in 2015, 1146 sterfgevallen waren toe te schrijven aan transport over land. [3] De Raad voor Volksgezondheid benadrukt in zijn recente verslag dat een verdere vermindering van de CO2-uitstoot naar verwachting gezondheidsvoordelen zullen geven. [22]

Het gebruik van een fiets lijkt een voor de hand liggend alternatief, zowel voor het werk als voor het plezier. 

Zoals te zien in figuur 2, hieronder, overgenomen uit de Lancet Countdown 2018, doet Nederland, hierbij vertegenwoordigd door Rotterdam, dit wel redelijk goed, maar andere steden, zoals Hangzhou en Kopenhagen, presteren veel beter.

Figuur 2, met dank aan de Lancet Countdown 2018, toont het percentage verplaatsingen per fiets in een selectie van steden wereldwijd. (3)
Figuur 2, met dank aan de Lancet Countdown 2018, toont het percentage verplaatsingen per fiets in een selectie van steden wereldwijd. (3)

Broeikasgasemissies en lokale luchtvervuiling kunnen beiden worden verminderd door over te stappen van de particuliere sector naar andere sectoren van vervoer zoals naar openbaar vervoer, wandelen en fietsen. [3] Er zijn tal van voordelen voor de gezondheid: 
woon-werkverkeer te voet of met de fiets blijkt de cardiovasculaire mortaliteit te verminderen en van fietsen is aangetoond dat het de sterftecijfer voor alle oorzaken van kanker en de sterfte ten gevolge van kanker doet afnemen. [24]

De gegevens van het Europees Platform voor Mobiliteitsmanagement in figuur 3 bevestigen dat een aanzienlijk percentage van de reizen binnen de steden in Nederland met de auto wordt gemaakt. [23] Initiatieven worden ontwikkeld in Nederland om deze statistieken te verbeteren: de Gezondheidsraad heeft onlangs aanbevolen de luchtverontreiniging te verminderen in de  binnensteden door het creëren van verkeersluwe binnensteden en uitbreiding van gebieden in binnensteden waar strengere regels gelden voor het terugdringen van de luchtvervuiling [d.w.z. zones in binnensteden waar er strengere eisen bestaan t.a.v. vervuilende voertuigen zoals dieselauto’s], en het actief bevorderen van elektrisch vervoer, fietsen en wandelen, met name in gebieden met een hoge blootstelling aan fijnstof, zoals in de stadscentra. [22] 

Figuur 3: Verdeling van de percentages van de verplaatsingen via verschillende vervoerswijzen in verschillende steden in Nederland.  (Europees Platform voor Mobiliteitsmanagement) (23)
Figuur 3: Verdeling van de percentages van de verplaatsingen via verschillende vervoerswijzen in verschillende steden in Nederland. (Europees Platform voor Mobiliteitsmanagement) (23)

De stadsbesturen van sommige steden hebben duidelijke visieverklaringen ontwikkeld rond mobiliteit en het milieu. Utrecht wil bijvoorbeeld in 2030 CO2-neutraal zijn en heeft een beleidsnota over mobiliteit. [25] 
Bevorder de ontwikkeling van gezonde, duurzame vervoersstrategieën die de luchtvervuiling en broeikasgassen verminderen, inclusief elektrische voertuigen, transitie, fietsen en lopen. Berekendebesparingen in de gezondheidszorg die het gevolg zijn van beleidswijzigingen op dit gebied en neem die mee in het besluitvormingsproces.