Nederland is een klein en dichtbevolkt land.
Personenauto's produceren ongeveer 54% van
de totale CO2-uitstoot in verband met het vervoer. [21] Ongeveer een vijfde van deze emissies wordt geproduceerd tijdens reizen van
15 km of minder.[21] Slechts 47% van de reizen heeft betrekking op werk: de rest is gerelateerd aan vrije tijd en andere
privé-activiteiten. [21] Helaas leidt luchtverontreiniging in verband met vervoer tot tot significante sterfte in Nederland: uit de
gegevens van de Lancet Countdown blijkt dat van de 8065 sterfgevallen als gevolg van PM 2,5 in Nederland in 2015, 1146 sterfgevallen waren toe te schrijven aan transport over land.
[3] De Raad voor Volksgezondheid benadrukt in zijn recente verslag dat een verdere vermindering van de CO2-uitstoot naar verwachting
gezondheidsvoordelen zullen geven. [22]
Het gebruik van een fiets lijkt een voor de hand liggend
alternatief, zowel voor het werk als voor het plezier.
Zoals te zien in figuur 2, hieronder, overgenomen uit de
Lancet Countdown 2018, doet Nederland, hierbij vertegenwoordigd door Rotterdam, dit wel redelijk goed, maar andere steden, zoals Hangzhou en Kopenhagen, presteren veel beter.
De stadsbesturen van sommige steden hebben duidelijke visieverklaringen ontwikkeld rond mobiliteit en het milieu. Utrecht wil bijvoorbeeld in 2030 CO2-neutraal zijn en heeft een beleidsnota over
mobiliteit.
[25]
Bevorder de ontwikkeling van gezonde, duurzame vervoersstrategieën die de luchtvervuiling en broeikasgassen verminderen, inclusief elektrische voertuigen, transitie, fietsen en lopen.
Berekendebesparingen in de gezondheidszorg die het gevolg zijn van beleidswijzigingen op dit gebied en neem die mee in het besluitvormingsproces.