Indicator 3.7: duurzaam reizen, infrastructuur en capaciteit

Kerngegevenshet aandeel van de fiets is minder dan 7% van het totale modale aandeel van een vijfde van de wereldsteden uit de SHUE-databank, gestratificeerd naar inkomen, bevolkingsomvang en geografie.

Hoewel de overschakeling op schone brandstoffen absoluut noodzakelijk is, kan de uitstoot van broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen ook worden verminderd door over te stappen van particulier gemotoriseerd vervoer op duurzamere vormen van stedelijk vervoer (zoals openbaar vervoer, lopen en fietsen). Deze duurzame vervoerswijzen verminderen de uitstoot van voertuigen, die van cruciaal belang is voor de aanpak van de luchtverontreiniging in steden (indicator 3.5.1) en verschillende voordelen heeft voor de gezondheid. In dit deel, dat zich concentreert op duurzame reisinfrastructuur en het gebruik in stedelijke gebieden, wordt de nadruk gelegd op het aandeel van de fietsmodaliteiten, waarbij de gegevens worden gepresenteerd die de afgelopen tien jaar zijn verzameld in de SHUE-databank van 48 van alle willekeurig gekozen steden over de hele wereld (gestratificeerd op basis van nationale rijkdom, bevolkingsomvang en de Ecoregio van Bailey's). [88]
Gegevens over het aandeel van de modi zijn afkomstig van reisenquêtes van individuele steden, nationale volkstellingen, en gouvernementele en niet-gouvernementele rapporten (bijlage).
Binnen de steekproef is de prevalentie van het fietsen laag in de meeste steden, met minder dan 10% van de verplaatsingen die met de fiets worden gemaakt. De prevalentie van fietsen is echter hoog in sommige steden in het westelijke deel van de Stille Oceaan, vooral in Cambodja en China, en in Europese steden, zoals Kopenhagen. Toch blijft de prevalentie van fietsen relatief laag in Amerika, het oostelijke Middellandse Zeegebied en veel Europese steden (bijlage).

Het verhogen van de prevalentie van het fietsen in sommige omgevingen is een uitdaging, maar het aandeel van de fietsmodus kan in veel steden worden verbeterd. Er zijn aanwijzingen dat een goede fietsinfrastructuur, integratie met het openbaar vervoer, opleiding van zowel fietsers als automobilisten en het lastig en duur maken van het rijden kunnen helpen om het fietsen aantrekkelijker te maken. [89] [90]
Een volledige beschrijving van de gegevens en methoden voor deze indicator is beschikbaar in de bijlage.